Hoe speel je Narabi?

In dit spel, geinspireerd door de mystieke Japanse steentuinen, moet je samenwerken om het effect van de kaarten in jullie voordeel te gebruiken. Daarbij mag je slechts beperkt communiceren met je medespelers en mag je het effect van je kaarten niet bekend maken. Door goed samenspel, tactiek, geheugen en oplettendheid kun je het spel winnen. 

Spelmateriaal

15 Steenkaarten
15 Voorwaardekaarten
15 Kaarthoesjes
1 Scorekaart
1 Scoreblokje
Spelregels

Voorbereiding

Schud de voorwaardekaarten en de steenkaarten afzonderlijk. Stop willekeurig een voorwaarde- en een steenkaart in elk hoesje, zodat steeds aan een zijde een steen te zien is en aan de andere zijde een tekst met de voorwaarde. Op deze manier zijn de combinaties van voorwaarde- en steenkaarten elk spel anders.

Belangrijk! Lees de tekst op de voorwaardekaarten niet als je de kaarten in de hoesjes stopt.

Verwijder afhankelijk van het aantal spelers een aantal kaarten:

  • 3 of 4 spelers: verwijder 1 witte steen zonder getal, 1 zwarte steen zonder getal en de steen met het getal 9 uit het spel.
  • 5 spelers: gebruik alle kaarten.

Schud de kaarten en geef iedere speler (met steenzijde naar boven) een aantal kaarten: met 3 spelers krijgt ieder 4 kaarten, met 4 of 5 spelers krijgt ieder 3 kaarten. Leg je kaarten naast elkaar voor je op tafel, zodat de steenzijde zichtbaar is voor alle spelers. Jij mag de voorwaarden op de achterzijde van je kaarten bekijken, maar je mag die niet aan de andere spelers laten zien.

Belangrijk! Je mag de volgorde van je kaarten op tafel niet veranderen.

De oudste speler neemt de scorekaart en legt het scoreblokje op het “0”-veld. Deze speler verplaatst het scoreblokje elke beurt 1 veld vooruit.

Doel van het spel

Narabi is een cooperatief spel, waarin jullie moeten samenwerken om in zo min mogelijk beurten de stenen op numerieke volgorde te leggen (met de klok mee of tegen de klok in).

Belangrijk! Stenen zonder getal hebben geen invloed op de volgorde en mogen op elke positie in de volgorde liggen.

Spelverloop

De speler met de “0”-steen is de startspeler. Daarna zijn de spelers om beurten met de klok mee aan de beurt. In je beurt moet je 2 stenen van plaats wisselen: je moet daarbij altijd een steen van jezelf wisselen met een steen van een andere speler. Je mag nooit 2 stenen van jezelf omwisselen. Daarna wordt het scoreblokje 1 veld vooruit gezet en is de volgende speler aan de beurt.

Als een speler geen stenen kan omwisselen in zijn beurt, dan is het spel direct afgelopen en hebben alle spelers verloren. Verwijder de voorwaarde- en de steenkaarten uit de hoesjes, schud ze en maak je klaar voor een nieuw spel!

Belangrijke regels
  • Je mag altijd de voorwaarden van je eigen kaarten bekijken, maar je mag die niet laten zien aan andere spelers of hardop zeggen wat deze zijn.
  • Je mag vragen stellen, zoals “Mag ik deze steen met deze steen omwisselen?” Je mag dit soort vragen beantwoorden met “ja” of “nee”.
  • Je mag met de andere spelers jullie tactiek bespreken (ook voor volgende beurten), zolang je maar niet de voorwaarden van de kaarten noemt. Het uiteindelijke besluit om stenen van plaats te wisselen wordt altijd genomen door de speler die aan de beurt is.
  • Stenen zonder getal gelden voor de voorwaarden als stenen met het getal “0” (niet voor de volgorde van stenen!).
Gevorderde regels (optioneel)

Praten is niet toegestaan.

Als je een steen hebt gekregen, mag je deze niet direct terug wisselen naar zijn vorige positie.

Einde van het spel

Als alle stenen in numerieke volgorde liggen, is het spel afgelopen. De scorekaart geeft aan hoe goed jullie het hebben gedaan: hoe minder beurten jullie nodig hadden, hoe beter!

Als het jullie niet is gelukt binnen 24 beurten alle stenen op volgorde te leggen ( het scorefiche ligt op het laatste veld en moet doorschuiven), verliezen jullie het spel.

Spelontwerp: Daniel Fehr
Illustraties: Konstantin Zheludev